Petice proti demolici
nádražní budovy v Ústí nad Orlicí
Naproti současné historické výpravní budově stát postaví novou výpravní budovu.
Jméno:
Heslo:

Vaše dopisy


"Demolice? Špatně se mi to rozdýchává", píše restaurátor

Dnes jsem se dozvěděl o demolici nádraží v Ústí nad Orlicí. Ještě teď večer se mi to špatně rozdýchává a mám pocit, že jsem obyvatelem země, kde vládnou a rozhodují za nás lidé ještě arogantnější, než před rokem 1989. Bez ohledu na to, jestli je budova památkou, či nikoliv, je to to jediné z nádražních budov (kromě nádherné přírody okolo tratě na Ústecko-Orlicku) na co se dá cestou vlakem s potěšením podívat. A vůbec mi nevadí v tomto úseku tratě (já jezdím do Prahy z Olomouce), že vlak jede pomalu, či pomaleji právě v těchto místech, kde je na co koukat. To už se pak budou moci dělat vlaky bez oken, protože to bude úplně zbytečné - nebude se za chvíli člověk moci na co koukat. Vždyť slavné Pendolino, kvůli kterému se hlavně narovnání tratě dělá, jede na trase z Olomouce do Prahy jen o půl hodiny rychleji, než ostatní vlaky EC či IC a to snad jen (když pominu jeho slavné naklápění, které je skoro zbytečné, když jede jen 160 km/h jako jiné vlaky - až na několik málo zatáček) kvůli jediné zastávce na cestě v Pardubicích. Pendolíno a všechny EC a IC (které v Ústí nad Orlicí ani nestojí), kvůli kterému se všechny tyto přestavby na trati dělají za podpory našich arogantních vládců napříč pravými či levými politickými stranami, je natolik arogantní vůči Ústí nad Orlicí a jejím obyvatelům, že jim chce zničit jejich chloubu jenom proto, aby mohlo tudy projet arogantně ještě rychleji. Vždyť to přece zcela jasně není ve prospěch veřejného zájmu, jak je v projektu zdůvodňováno, je to v zájmu několika lidí, kteří vlakem snad ani nejezdí, jen se chtějí vytáhnout a poukázat na svou osobu, co dokážou zařídit a lobovat pro to, aby prosadili zakázku v hodnotě stovek milionů pro stavební firmu, z čehož se pak dobře napakují a Ústí nad Orlicí utře nos, protože nádraží existenčně fyzicky z jejich pohledu zůstane tak jako tak, ale vlaky jim tam nezastaví, jen budou projíždět velmi nebezpečně ještě větší rychlostí než doposud. Když jsem jel naposledy Pendolínem (před týdnem) do Prahy, tak průjezdy přes nově "rekonstruovaná" nudná nádraží na trase, kde může vlak jet přes 100 km/h, jsou tak nebezpečné pro lidi, kteří čekají na nástupištích na jiný vlak, který jim v jejich "malém a zapomenutelném městě" zastaví, že mi je z toho vždy zle, vždyť stačí jen málo, trocha nepozornosti a člověk který stojí i za bezpečnostní čárou nástupiště může být stržen třeba proudem vzduchu, vždyť je to obrovský tlak a to i od vlaků, které projíždí mnohem pomaleji. O kolik se vlastně zvýší plánovaná rychlost a zkrátí čas průjezdem plánované Chyméry v Ústí nad Orlicí? O deset-dvacet-třicet vteřin? Přitom je paradoxní, že Pendolína, které jsou stavěné spolu s našimi tratěmi na rychlost 200 km/h, nemohou touto rychlostí jezdit, protože je problém v úrovňovém křížení se silnicemi na několika úsecích. Přitom by vynaložené miliony stačily použít na výstavbu mostů silnic 2. a 3. třídy přes železniční trať v úsecích mimo města, nebo delší tunely pro auta na silnicích 1. třídy, kde by se 200 km/h dalo využít a vlak by nemusel tak často brzdit kvůli přejezdům. A to by se cesta tak zrychlila, že by pak i Pendolino mohlo stavět třeba i v Ústí nad Orlicí a do Prahy by z Olomouce dojelo za dvě a čtvrt hodiny jako teď, nebo by projelo pomaleji přes Ústí nad Orlicí jako teď a v Praze by bylo dokonce rychleji. Také by stačilo postavit pár tunelů pro vlaky novými koridory (tunel nikomu nevadí a nezavazí, lidi a zvířata neruší a příroda, domy a města zůstanou zachovány. Takže by mohl být třeba realizován nový koridor tunelem pod kopci kolem Ústí nad Orlicí pro vlaky, které tam nestaví a na obyvatele tohoto města dlabou. Ajajaj, možností je spousta, jen proboha nebourat a neničit práci našich předků, kteří něco uměli, kterých by jsme si měli vážit. Je to jakási úcta k zemřelým, kteří nám něco postavili a dokázali to bez té "úžasné" techniky, kterou máme dnes. Ale co máme dnes? Techniku, která nám staví prefabrikované či betonové dílce s plastovými imitacemi různých inteligentních materiálů, které jsou tak nudné a obyčejné. Vždyť všichni tak rádi jezdí za památkami hradů, zámku, krásných starých domů měst a obcí, které jsou stavěné z obyčejných cihel, kamene, vápenné omítky, dřeva a pálené hlíny. Snad mají lidé rádi tyto "staré" domy proto, že sami jsou nuceni bydlet v betonu s umakartem nebo v "krásných" nových domech v namačkaném satelitu postaveném developery za velké peníze se spoustou imitací, kde kámen a cihla se nahradí betonem či odpadem z průmyslu, vápenná omítka neprodyšnými nevětratelnými akryláty či sádrou s papírem, dřevo se nahradí studeným železem a zdraví škodlivými a smrdícími laminovanými dřevotřískami a na střechu si dáme probarvený černý dehet, jako ten nejhorší odpad - jinak nezpracovatelný zbytek po ropě. Jen do kuchyně si dáme něco kvalitního, například "nerez" a to není vzhledově nic moc. Vše je dokonale nudně rovné, nebo nudně kulaté či nudně trojúhelníkové či nudně zakřivené podle bezduchých počítačových programů na stolech architektů. A právě tak bezduché je plánované nové nádraží v Ústí nad Orlicí - vše je dokonale nudně rovné, nudně kulaté (respektive počítačově oválné či obloučkové), nudně trojúhelníkové a nudně zakřivené. Jen to sklo by se dalo považovat za inteligentní (a určitě bude nerozbitně potažené umělou folií), ale vypadá to spíš jako skleník na okurky a rajčata, nebo jako opičí klec se sousedním akváriem v ZOO. A toho betonu, no to je úžasné, to zas přibude popílku. No, možná tam bude i přírodní kámen na dlažbě, či soklech, ale ten to nezachrání...

Co se dá v dané situaci dělat? Zdá se, že nádraží je prodané, ale obyvatelé Ústí nad Orlicí z toho, kromě asfaltového parkoviště a že na ně na nádraží nebude pršet nic mít nebudou. Jen jim zůstane za padesát let nostalgické vzpomínání a pár fotografií po způsobu: "Jó, to když já jsem byl mladý, to ještě na světě bylo krásně... a chodili jsme tam... a měli jsme to... a to bylo tak pěkné a lepší... a teď už nikdo nic podobného neumí... a není na co koukat, jen se půjdeme s dětmi podívat na ta Pendolína a EC a IC, jak úžasně rychle projíždějí naším městem..., no co vám budu povídat".

S pozdravem Mgr. Radomír Surma - restaurátor uměleckých děl.