Petice proti demolici
nádražní budovy v Ústí nad Orlicí
Naproti současné historické výpravní budově stát postaví novou výpravní budovu.
Jméno:
Heslo:

Vaše dopisy


České dráhy chtějí fungovat moderně, chovají se však jako za totality

Dobrý den,
od kamarádky jsem dostal odkaz na petiční akci týkající se nesouhlasu se záměrem zbourat krásnou a historickou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí. JIž jsem ji také samozřejmě podepsal. Celá tato záležitost mě inspirovala k napsání takové mé úvahy, kterou jsem poslal i na České dráhy. Jsem sice z Prahy ale možná právě proto hodně prožívám s Vámi tuto záležitost. Jako malý jsem jezdil často vlakem z dnes již zrušeného nádraží Praha -Těšnov. Jistě o tom asi víte, všiml jsem si, že máte na webu s peticí také několik obrázků právě tohoto , dnes jiý bohužel neexistujícího nádraží, Nyní zase lobistická klika okolo primátora Prahy pana Béma usiluje o zrušení Masarykova nádraří které je právě nyní bohatě využíváno jako příměstská doprava lidí do centra Prahy a navíc naše Masaryčka bude mít ještě větší význam po dokončení soustavy nových železničních tunelů pod Vítkovem které příměstskou železniční dopravu ještě rozšíří. Na jedné straně chytré hlavy na pražském magistrátě nevědí se stále se rozšířující automobilovou dopravou a na straně druhé dělají vše proti tomu, aby lidé využívali hromadnou dopravu - cestovním časy jsou dlouhé a je neúměrně drahá že se už vyplátí jet raději autem než použít např, MHD, Nyní Vám, s Vaším laskavým dovolením pošlu ten text mé úvahy, kterou jsem poslal na České dráhy. Možná, že si ho taky rád přečtete:

"Podobné neuvážené demolice se děly za totality a pokračují bohužel kontinuálně dál. S tím rozdílem, že teď o tom nerozhodují soudruzi ale třeba nevzdělaní byznysmeni.Krásné nádražní budovy postavené a proslavené většinou za Rakouska nebo za první republiky, jsou čím dál tím víc zdevastovanější čímž zároveň získají rozhodující činitelé argument, že budova je zchátralá a tím spiš jí chtějí zbourat. Ono je to analogické se současným trendem sobectví a hrabání pod sebe rádoby manažerské. Jízdné na tratích ČD je čím dál víc dražší ale kultura cestování stejně mizerná. Když člověk vystoupí na nádraří a zahlédne pěknou budovu nádraží tak po chvíli zjistí že už zas až tak pěkná není a že je celá zamčená takže ani do čekárny nebo wc se člověk nedostane. Nemluvě o potřebě např. dětem umýt ruce. Toto bohužel zůstane jenom zbožným přáním při pohledu na zašmudlaný rezavějící a smutně se tvářící vodovodní kohoutek. Možná, že z něj voda tekla v dobách kdy v nyní taktéž uzamčené služebně výpravčího tehdy z rádia znělo kupředu levá. No nic, omlouvám se, ale české dráhy mě od malička provázely neboť jsme vlakem , nemajíc auto, jezdili často do Českého Ráje a na výlety do okolí Prahy. Tehdy, v dobách ještě parních lokomotiv byla špína samozřejmostí a ubrousek na otření dřevěného sedadla, nepostradatelný.Cestování bylo ale , relativně velice levné a to ještě většinou tyto nádražní budovy fungovaly i s čekárnami příjemně vytopenými kamny na deputátní uhlí. Záchody už tehdy byly dost žloutenkové ale aspoň otevřené zejména pro pány kteří se zatajeným dechem rychle vykonali potřebu aby se dále zatajeným dechem potom vydechli někde na nástupišti. Každá doba má prostě své. "Vláčí"ruku v ruce i více či méně pošmourané mezilidské vztahy které se natvrdo projevují např. ve vzájemné neohleduplnosti v silniční dopravě kde většinou platí právo silnějšího a dodržování předpisů je akorát pro pár poctivých "hlupáků" kteří tak akorát stihnout vyfasovat od pohotových policajtů pokutu že překročili dovolenou rychlost o 5 km. Závěrem lze podotknout že obrazem toho, že na těch správných místech byly vždy ty správné hlavy je i skutečnost, že soudruzi než stačili změnit své chameleónství a překábátit se do jiné politické strany, tak rozhodli zbourat krásné pseudorenesanční nádraží Těšnov (dříve Denisovo) s odůvodněním téhdy začínající stavby silniční magistrály centrem Prahy. Jak geniální důvod, že ? Jak vidno, podobné chytré hlavy s tím asi správným smýšlením tam sedí stále, protože záměr zrušit Masarykovo nádraží je až k nerozeznání podobný s tím ze 70-tých let minulého století. Byznys byl a prostě stále asi byznys bude - bezohledný, Jestli ho dělají soudruzi červení, nebo oranžoví anebo modří je přece úplně fuk. Hlavně že budou mít v kapse své minimum. Ač jsem nechtěl, tak jsem se nějak s nádechem nostalgie rozepsal. prostě mě to nějak oslovilo, ta petice za zachování té nádražní budovy. Skoro půlstoletí v těle se prostě občas projeví."

Děkuji za Váš čas a přeji hodně zdaru ve Vaší práci a doufám, že krásná budova nádraží v Ústí nad Orlicí bude i nadále vesele zdravit všechny projíždějící a dokazovat, že naši předkové dovedli citlivě spojit funkčnost s krásou.


S přátelským pozdravem Pavel Koblížek