Petice proti demolici
nádražní budovy v Ústí nad Orlicí
Naproti současné historické výpravní budově stát postaví novou výpravní budovu.
Jméno:
Heslo:

Napsali o budově


MLADÁ FRONTA DNES


Petice bojuje za nádraží v Ústí

18.10.2008 - (fil) - Kraj Pardubický - str. 02

Ústí nad Orlicí - Nádražní budovu v Ústí nad Orlicí mají za rok strhnout bagry. Demolice je podle státních institucí nutná kvůli přestavbě železničního koridoru. Neobvyklou 130 let starou budovu neuchránilo ani ministerstvo kultury. Přesto se nyní objevila petice, která chce osud nádraží ještě zvrátit.

Podpisovou akci organizovanou na internetu podpořily během dvou dní bezmála čtyři stovky lidí. „Měli bychom se chovat zodpovědně vůči generacím, které přijdou po nás, a vzácnou budovu nádraží zachránit,“ říká autor petice Martin Kadrman z Červené Vody. Kadrman už koncem minulého roku podal ministerstvu kultury podnět, aby budovu zapsalo do seznamu památek. Řízení ale skončilo ve prospěch demolice, přestože prohlášení budovy památkou podpořili úředníci města, krajského úřadu i pražští a pardubičtí památkáři.

V internetové akci spuštěné v úterý odmítlo demolici nádraží ke včerejšímu odpoledni přes 360 lidí. Kadrman říká, že na jaře spustí ještě podpisovou akci s petičními archy. Podle starosty Ústí nad Orlicí Richarda Peška bojují signatáři petice za správnou věc, ale marně.

„Moc bych si přál, kdyby hlas lidu zvítězil, ale už jsem jako starosta vyzkoušel všechno. Když jsem se na různých místech ptal, zda by nešlo budovu přemístit nebo postavit její repliku, smáli se mi,“ říká.

Budova stojí v kolejišti mezi dvěma tratěmi. To chce Správa železniční dopravní cesty změnit. A tím, že posune budovu jižněji, zároveň umožní napřímení oblouku na kolejích a zvýší průjezdovou rychlost.

„Rozložení nádraží a kolejiště je velice nebezpečné. Je to stavba ve veřejném zájmu. Pokud někdo z petičníků zainvestuje do modernizace budovy, tak proč ne. V současné době je ale stav nádraží a kolejiště žalostný a je potřeba jej řešit,“ říká mluvčí Správy Pavel Halla.

Přestavba má začít v listopadu 2009 a trvat do června 2012. Pak na ni naváže modernizace koridoru v úseku mezi Chocní a Ústím.

Regionální mutace Mladá fronta DNES - pardubický kraj


Budova stojí v cestě. Zmizí

30.09.2008 - MARTIN FILIP - Kraj Pardubický - str. 01

Demolice nádraží v Ústí nad Orlicí je jistá. Budovu z 19. století nahradí stavba podobná marketům

Ústí nad Orlicí - Boj starého s novým budova nádraží v Ústí nad Orlicí prohrála. Čeká ji demolice. Poslední překážka, která stála bagrům v cestě, totiž padla. Bylo jí řízení ministerstva kultury o tom, zda neobvyklá 130 let stará budova nádraží patří na seznam kulturních památek. Ministerstvo kultury nádraží památkou neprohlásilo. Podle jeho pracovníků přišli pardubičtí památkáři s žádostí pozdě.

Správci železnic budovu zboří, protože brání narovnání trati železničního koridoru.

„Je neuvěřitelné, že i ve dvacátém prvním století demolujeme staré historické budovy a na jejich místě stavíme koleje. Ještě více je znepokojující evidentní pochybení představitelů územního pracoviště Národního památkového ústavu v Pardubicích,“ zlobí se Martin Kadrman z Červené Vody. Právě on vloni v listopadu podal návrh na prohlášení orlickoústeckého hlavního nádraží kulturní památkou.

Ministerstvo kultury se ve svém rozhodnutí vyjádřilo, že budova se mohla památkou stát. Kdyby o to pardubičtí památkáři požádali dříve. „Ministerstvo kultury si je dobře vědomo významu průmyslového dědictví České republiky, ale zároveň se domnívá, že podnět na prohlášení konkrétně tohoto objektu měla odborná organizace zaslat před začátkem dlouhodobě plánované a připravované akce,“ píše v rozhodnutí ministerstva kultury Petra Ulbrichová, vedoucí odboru ochrany památek. Naráží na práci Národního památkového ústavu v Pardubicích. Skutečnost, že by budova z roku 1874, vystavěná v duchu romantického historismu, měla být kulturní památkou, podpořila stanoviska úředníků města Ústí nad Orlicí, krajského úřadu a také pražští i pardubičtí památkáři. Proti se vyjádřily České dráhy s tím, že dlouhodobě počítají s demolicí budovy, která musí ustoupit přestavbě kolejiště. Stavbu nového průjezdu Ústím nad Orlicí prý už navíc projektují.

Podle Jitky Svobodové z oddělení dokumentace Národního památkového ústavu v Pardubicích je ale prohlášení ministerstva kultury vůči památkářům nefér. „Na oddělení dokumentace, které návrhy podává, jsme jen dva lidé na celý kraj a ještě vloni na celé východní Čechy. Nemůžeme opravdu znát všechno,“ říká Svobodová.

Pokračování na str. C3

Pokračování ze str. C1

I pracovnice Národního památkového ústavu v Pardubicích říká, že nádraží se mohlo stát památkou, kdyby se o to někdo zajímal dříve. „Kdyby to někdo před deseti lety navrhl, ministerstvo by budovu památkou možná prohlásilo. Ale je také možné, že by tam návrh dodnes ležel, jak se to stává u jiných budov,“ říká Svobodová. Dodává, že podnět k takovému řízení může podat kdokoliv a to se až do loňského listopadu nestalo.

Podle starosty Ústí Richarda Peška je budovy škoda, ale statut památky si nezaslouží. „Taky bych raději naše staré nádraží. Je to pěkná sudetská architektura s hrázděným zdivem. Ale jeho celkový urbanismus je nešťastný v tom, že leží mezi kolejišti,“ říká.

Radnice během léta jednala s projektanty Správy a údržby železniční dopravní cesty o stavbě nádraží nového. To má ležet jižněji. Jeho podoba se ale zástupcům města nelíbí.

„Trvám na tom, že je to jako když Pennymarket najede do Teska. Jsou to dvě krychle vražené vedle sebe. Prosil jsem architekta, zda by z nové budovy nádraží nemohlo být cítit, že cestující vjíždí z Polabské nížiny do krásných Orlických hor. Ale to se nám moc nepodařilo,“ říká Pešek.

Sami správci železnic projekt nádraží ještě nezveřejnili. Stavbu, jejíž rozpočet sahá ke dvěma miliardám korun, zahájí v příštím roce.

Foto popis PŘEKÁŽÍ. Dráhy chtějí narovnat trať u Ústí nad Orlicí. V cestě jim stojí i historická budova nádraží.
Foto autor| FOTO: MAFA - NMICHAL KLÍMA

Regionální mutace Mladá fronta DNES - pardubický kraj


Nádraží je škoda

02.10.2008 - Kraj Pardubický - str. 03

Z VAŠICH DOPISŮ

Reakce na komentář: „Proč padne nádraží v Ústí.“ Pan redaktor se ve vzpomínaném komentáři dotkl velmi důležité věci. Správně zkonstatoval, že ústecké nádraží by bylo zachráněno, kdyby se našel někdo, kdo by podal podnět na příslušný úřad. Zde leží lví podíl na bedrech ústeckoorlické radnice, do jejíhož katastru budova spadá. Již řadu let se město podílí na konzultacích s Českými drahami, a.s. o modernizaci zmiňovaného nádraží. Je zarážející, že zatímco před lety příslušný odbor města nevyjádřil zájem o záchranu budovy dnes, ten samý odbor ve svém stanovisku prohlášení budovy za kulturní památku podpořil. Dokonce i pořekadlo o pravé ruce, která neví, co dělá ta levá, je na tento úkaz krátké.

To, že nikdo z úředníků města neprojevil snahu o záchranu budovy, je smutné. Smutnější je, že se z téměř patnáctitisícového města nenašel nikdo, kdo by projevil občanskou aktivitu. Je to asi celospolečenský problém. A právě proto tu jsou státní zaměstnanci, kteří se v rámci své pracovní náplně snaží o záchranu takových objektů. Zde bych si proto dovolil nesouhlasit s panem redaktorem Půlpánem. Dokud zaměstnanci, kteří mají ochraňovat staré budovy pro další generace, budou pobírat nižší než průměrný plat, budou se dít takové nešťastné události, jakých jsme nyní svědky v Ústí nad Orlicí. Místo 180 milionů korun na americké dobrodružství na Středním východě mohla vláda tyto prostředky investovat do školství nebo památkové politiky.

MARTIN J. KADRMAN, autor podání podnětu na záchranu ústeckého nádraží


Ústeckého nádraží by bylo škoda

09.10.2008 - Martin J. Kadrman - Kraj Hradecký - str. 03

Z VAŠICH DOPISŮ

Nádraží v Ústí nad Orlicí by mohlo být zachráněno, kdyby se našel někdo, kdo by dal podnět na příslušný úřad. Zde leží lví podíl na bedrech ústeckoorlické radnice, do jejíhož katastru budova spadá. Už řadu let se město podílí na konzultacích s Českými drahami o modernizaci nádraží. Je zarážející, že zatímco před lety příslušný odbor města nevyjádřil zájem o jeho záchranu, týž odbor ve svém stanovisku podpořil prohlášení budovy za kulturní památku.

Regionální mutace Mladá fronta DNES - východní Čechy (hradec králové) |